Per a realitzar un autèntic aprenentatge matemàtic, cal passar per tres fases o etapes matemàtiques, segons la gran majoria de pedagogs i matemàtics. Aquestes són l'etapa manipulativa i experimental, l'etapa gràfica -on els xiquets i xiquetes representen mitjançant dibuixos allò vist i descobert- i l'etapa simbòlica -on s'aprén el llenguatge matemàtic escrit-.
Totes aquestes etapes o fases es podem observar més detingudament en la teoria del desenvolupament cognitiu de Piaget. Aquestes són:
- Etapa sensorio-motora
- L'etapa pre-operacional
- L'etapa de la funció simbòlica
- La sub-etapa del pensament intuïtiu
- Etapa de les operacions concretes
- Tests per a les operacions concretes
- Etapa de les operacions formals
Però què ocorre amb els xiquets i les xiquetes amb dificultats motòriques? Com podem intervenir amb els alumnes i les alumnes que per les seues característiques motrius, la manipulació és escassa o nul·la? Què fem quan l'alumnat té una mancança a nivell experimental?
Caldrà doncs, presentar a l'alumne o alumna els recursos materials idonis per cobrir aquesta carència i poder avançar a través de les diferents etapes fins a aplegar a un raonament lògic matemàtic. Un material que serà principalment visual, però també manipulatiu on l'alumne o alumna puga intervenir en el màxim de les seues possibilitats.
A continuació es mostra alguns exemples de material utilitzat per treballar les matemàtiques de manera manipulativa i visual amb alumnat motòric.
Anterior i posterior (+1, -1, +10, -10)
Conjunts numèrics
Suma de conjunts
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada