dissabte, 28 de gener del 2017

MATEMÀTIQUES VISUALS

Per a realitzar un autèntic aprenentatge matemàtic, cal passar per tres fases o etapes matemàtiques, segons la gran majoria de pedagogs i matemàtics. Aquestes són l'etapa manipulativa i experimental, l'etapa gràfica -on els xiquets i xiquetes representen mitjançant dibuixos allò vist i descobert- i l'etapa simbòlica -on s'aprén el llenguatge matemàtic escrit-.

Totes aquestes etapes o fases es podem observar més detingudament en la teoria del desenvolupament cognitiu de Piaget. Aquestes són:
  1. Etapa sensorio-motora
  2. L'etapa pre-operacional
    • L'etapa de la funció simbòlica
    • La sub-etapa del pensament intuïtiu
  3. Etapa de les operacions concretes
    • Tests per a les operacions concretes
  4. Etapa de les operacions formals
Però què ocorre amb els xiquets i les xiquetes amb dificultats motòriques? Com podem intervenir amb els alumnes i les alumnes que per les seues característiques motrius, la manipulació és escassa o nul·la? Què fem quan l'alumnat té una mancança a nivell experimental?

Caldrà doncs, presentar a l'alumne o alumna els recursos materials idonis per cobrir aquesta carència i poder avançar a través de les diferents etapes fins a aplegar a un raonament lògic matemàtic. Un material que serà principalment visual, però també manipulatiu on l'alumne o alumna puga intervenir en el màxim de les seues possibilitats.

A continuació es mostra alguns exemples de material utilitzat per treballar les matemàtiques de manera manipulativa i visual amb alumnat motòric.

Anterior i posterior (+1, -1, +10, -10)



Conjunts numèrics




Suma de conjunts

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...